Hoera! Er is er een jarig!

Wie vindt het niet leuk om eventjes het middelpunt te zijn? Er wordt voor je gezongen, je krijgt misschien wel een cadeautje en je mag uitdelen. Je ziet kinderen genieten. Voor veel kinderen is het feest en de sfeer erom heen belangrijker dan wat er getrakteerd wordt. Toch vormen snoep, chips en cake de top drie van traktaties op school. Lekker, maar helaas niet zo gezond. Gelukkig zijn er genoeg andere trakteermogelijkheden.

Veel ouders doen niet zo moeilijk over een snoeptraktatie op school. Je kind is immers maar één keer per jaar jarig! Maar ook 25 andere ouders van kinderen in de klas vinden dat. Daarnaast zijn er de feestdagen waar een traktatie bij hoort, zoals de geboorte van een broertje of zusje. Hierdoor kan het aantal snoeptraktaties behoorlijk oplopen.

Gezonde traktaties zijn ook populair
Bent u bang dat uw kind buiten de groep valt als hij/zij geen snoep of chips trakteert? Dat hoeft u niet te zijn. Kinderen vinden gezonde traktaties vaak net zo lekker, leuk en cool. Vooral als de traktaties er leuk uitzien.

Smulknutsels
Bij trakteren gaat het natuurlijk ook om de aandacht die je krijgt als jarige. ‘Smulknutsels’ doen het goed. Dat zijn allerlei soorten fruit in grappige knutsels, zoals deze stoere piraten-bananen of denk aan appels met gezichtjes of een bananen-raceauto met komkommers als banden.

Hartige traktaties

In snoep zit suiker, maar hartige snacks bevatten vaak zout en verzadigd vet. Toch zijn er genoeg goede hartige alternatieven. Denk aan soepstengels, rijstwafels, ongezoete popcorn of deze stoere muis van eierkoek. U kunt ook denken aan kleine pannenkoekjes van volkoren meel of havermout. Voeg tijdens het bakken stukjes appel of rozijn toe of versier de pannenkoekjes na het bakken met fruit. Of bak gezonde muffins door tarwebloem te vervangen door een volkorenvariant en schep frambozen door het beslag.

Tips

·         Een traktatie hoeft niet altijd eetbaar te zijn. Maak bijvoorbeeld een grabbelton met kleine cadeautjes. Ook heel feestelijk!

·         Let op: chips, kaas en worst bevatten veel (verzadigd) vet en calorieën.

·         Houd traktaties klein en één traktatie per kind is voldoende.

·         Sommige scholen hebben een traktatiebeleid. Daarin staat wat er wel en niet getrakteerd mag worden. Informeer op school of er een beleid is of maak met andere ouders uit de klas afspraken over traktaties.

·         Sommige kinderen mogen bepaalde voedingsmiddelen niet hebben. Informeer hiernaar bij de leerkracht.

 

Vragen?

Met vragen kunt u altijd terecht bij de jeugdarts, assistente of jeugdverpleegkundige
van GGD Noord- en Oost-Gelderland, T: 088 - 443 30 00, W: www.ggdnog.nl

 

Meer informatie
Meer suggesties vindt u op de website www.gezondtrakteren.nl.
Of bestel het boek ‘Feest! 46 traktaties voor school of thuis’ van het Voedingscentrum, www.voedingscentrum.nl/webshop.